למה הכלב נתקע בטיולים?

מכירים את זה שאתם מעיפים מבט במשהו ואז מיד מסתכלים שוב כי לא הבנתם עד הסוף מה ראיתם? אולי בטעות אנחנו נועצים מבט באנשים שנראים לנו שונים ממה שאנחנו רגילים או שאנחנו מתקרבים למשהו שלא זיהינו מרחוק. מאותה סיבה הכלב עוצר בטיולים.

הכלב נתקע בטיולים כשחסר לו מידע

אולי שמתם לב שגם הכלבים שלכם עושים את זה. מישהו הולך מאחוריכם והוא מסתכל אחורה שוב ושוב תוך כדי שאתם ממשיכים ללכת ומושכים אותו מאחור. הסיבה לפעולה הפשוטה הזו נגזרת מצורך חשוב מאוד שיש לנו בתור יצורים חיים. צורך פשוט שאנחנו ממלאים בכל רגע בחיים שלנו בלי לשים לב אפילו.

הצורך הזה הוא הצורך בוודאות ובטחון. אנחנו צריכים לדעת מה קורה סביבינו כדי להרגיש בטוחים. אנחנו צריכים לוודא ששום דבר בסביבה שלנו לא יפגע בנו. אנחנו צריכים לדעת מה אנחנו רואים ולעשות עם זה סדר בראש לפני שאנחנו ממשיכים הלאה.

הכלב שלנו חי בעולם מאוד מפתיע ולא וודאי עבורו.
בשביל להרגיש בטוח הוא צריך לדעת מה נמצא שם. חוש הראייה של הכלב שונה משלנו והוא לא רואה בבהירות כמו שאנחנו רואים. אז כשהוא עוצר פתאום באמצע הטיול ומסתכל על משהו או מרחרח את האויר, כשהוא מסתובב אחורה לראות מה קורה שם, כשהוא מושך אתכם כי נורא דחוף לו לרחרח משהו, זה הכלב שלכם מנסה למלא את הצורך שלו בוודאות כדי להרגיש בטוח בסביבה שלו. כשכלב לא מרגיש בטחון, הוא לא באמת יכול להרגע. איך נהיה רגועים כשאנחנו לא בטוחים שאנחנו בטוחים?

יש לנו כבעלים תפקיד מאוד חשוב ביצירת הבטחון של הכלב שלנו. בעיקר כשהוא קשור אלינו ברצועה והוא בייסיקלי די חסר אונים ולא יכול לדאוג לבטחון של עצמו. כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה לראות את זה ולאפשר את זה. לראות שהכלב שלנו צריך לקבל בטחון לגביי משהו ולאפשר לו לקבל את זה.

  • לראות שהוא מנסה לראות מי הולך מאחוריו ולעצור רגע לאפשר לו להסתכל טוב יותר.
  • לעמוד לידו כשהוא נתקע ובוהה ואפילו להציע לו להתקרב לדבר שהוא בוהה בו.
  • להגיד לו בצורה רגועה שהכל בסדר, זה רק חבר, גזע עץ, חולצה על הרצפה.
  • ללכת יחד איתו לרחרח את מה שכל כך חשוב עכשיו לבדוק.
 

זה עניין של לתפוס את כל מעמד הטיול אחרת.
לשנות את דרך ההסתכלות שלנו על הסיטואציה. טיול זה לא רק כדי שיעשה פיפי קקי ושלום על ישראל. צריך להבין שהטיול זה הזמן של הכלב להתחבר לעולם החיצוני מהבית שלו ולחוות עוד דברים מלבד הסלון והכדור שהתגלגל אל מתחת לספה. נכון זה מעצבן מאוד כשהכלב נתקע בטיולים, בעיקר כשאנחנו ממהרים וכשאין מולו שום דבר שראוי להתקעות הזו. ובכל זאת, משהו כן מפריע לו, משהו לא מסתדר לו ואולי באמת פשוט כיף לו להתקע. בכל מקרה, זה התפקיד שלנו להבין את הצורך ולמצוא את הדרך לפתרון.

הכלב נתקע בטיולים
מה לעשות כשהכלב נתקע בטיולים?
  • אם מדובר בגור צעיר, עברו למאמר על איך להיות העוגן של הגור שלכם.
  • אם הכלב שלכם בוגר ונתקע, וכבר ניסיתי את עניין הלעמוד לידו ולהסתכל מה קשה לו, נסו לייצר קשב בטיול דווקא בזמנים שהוא לא נתקע בהם. 
  • קחו אתכם חטיפים לטיולים שלכם ומדי פעם תגידו לו “הולכים” ותפנו פניה חדש ימינה\שמאלה\אחורה מבלי למשוך אותו ברצועה. תפנו את תשומת לבו לזה ששיניתם כיוון וכשהוא בא לכיוונכם תגידו “יופי!” ותנו לו חטיף.
  • תעשו את זה מספר פעמים בטיול, אתם רוצים לראות שבשלב מסוים הוא משנה כיוון כשהוא שומע את המילה “הולכים!”
  • אפשר להשתמש במילה אחרת שתהיה לכם נוחה, זה לא באמת משנה איזה.
  • לאחר שאתם רואים שזה עובד לכם נפלא בזמנים של טיול, נסו את זה כשהכלב נתקע בטיולים. תגידו “הולכים” ותתחילו לצעוד. אם הוא לא קם מיד נסו לעודד אותו לקום. 
  • חשוב מאוד שברגע שהוא קם אתם אומרים “יופי!” ומוציאים חטיף ונותנים לו.
  • סופר חשוב! החטיף מגיע רק אחרי שהכלב קם ולא מופיע מול הפרצוף שלו לפני. אנחנו לא עובדים עם שוחד. החטיף הוא לא סיבה, הוא תוצאה. כדאי לרכוש פאוץ’ אופנתי שיקל על העבודה עם החטיפים.
  • במאמר מוסגר – בזמנים שאנחנו ממהרים ואין ברירה אלא ללכת והנסיך לא מוכן לקום, אז אפשר פשוט ללכת בין אם הוא מעוניין בכך או לא. אנחנו הולכים והוא נמשך אחרינו כי הוא קשור אלינו ברצועה. תחשבו על זה כמו ילד שצריך ללכת לרופא ולא מוכן בשום אופן אז בסופו של דבר מחזיקים את היד ולוקחים אותו. לא מדובר במשיכות ברצועה או בתיקונים אלא במשיכה אחת ארוכה שמתרחשת כשאנחנו מתרחקים ועדיין מחזיקים ברצועה. אני לא ממליצה לעשות את זה באופן קבוע כי זה מנתק אותנו מהכלב. זה משהו לעשות כשבאמת אין זמן ואין סבלנות ואנחנו פשוט חייבים ללכת.
  • הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו “מדברים כלבית” כי נחמד ואפשר להתייעץ
הכלב נתקע בטיולים

מאמרים נוספים בנושא