איך ללמד כלב התנהגות חדשה
שלבים ללמידה - לגזור ולשמור
שלב 1 - יצירת ההתנהגות וחיזוקה
התנהגות שמתוגמלת חוזרת על עצמה ולכן על מנת ליצור התנהגות חדשה שעובדת, צריך ליצור הזדמנות לתת עליה תגמול. לכן בשלב הזה נרצה לייצר את ההתנהגות בדרך כלשהי ולתגמל אותה. למשל – אם אני רוצה ללמד את הכלב לשבת על הרצפה, אני ארצה ליצור מצב שהוא מתיישב כדי לתת לו חטיף על זה ואז הוא יבין ששווה לו לחזור על זה. אני יכולה לחכות שהוא יתיישב מעצמו או שאני יכולה להצמיד לו חטיף לאף ולהעלות קצת למעלה כדי שהטוסיק ירד לרצפה. כשהוא יתיישב אני אתן לו חטיף. זה השלב הראשון.
שלב 2 - חזרה על ההתנהגות
התנהגות שחוזרת על עצמה הופכת להיות חזקה ואמינה, ממש כמו זכרון שריר. כמו בכל דבר שאנחנו רוצים להיות טובים בו, צריך לתרגל ולהתאמן על מנת לרכוש את המיומנות. לכן, כל התנהגות שנרצה ללמד את הכלב נצטרך לתרגל הרבה פעמים כדי שהוא יהיה טוב בזה. בשלב הזה נרצה לחזור על שלב 1 כמה וכמה פעמים, עד שזה הופך להיות פשוט וקל.
שלב 3 - הורדת החטיף וצמצום שפת גוף
במידה ולימדנו את ההתנהגות בעזרת הובלה מהאף עם חטיף, בשלב הזה נרצה להוריד את החטיף מהיד המובילה ולאחר שהכלב מצליח, ניתן לו חטיף מהיד השנייה. שלב זה קריטי כדי להמנע ממצב שבו החטיף הוא תנאי לביצוע. בנוסף, במהלך התרגולים נרצה להתחיל לצמצם את שפת הגוף שלנו כך שהתנועה המובילה תהפוך להיות מחווה קטנה שהכלב יוכל להבין. אם למשל לימדתי ארצה על ידי הצבעה על הרצפה, בשלב הזה אני ארצה לאט לאט להקטין את התנועה ולהתכופף פחות עד שבשלב מסוים מספיקה הצבעה לכיוון הרצפה בשביל שהכלב ישכב.
הכלב עדיין מקבל חטיף על כל ביצוע!
שלב 4 - הוספת המילה להתנהגות
עד עכשיו לימדנו את הגוף של הכלב מה אנחנו רוצים שהוא יעשה. הרבה טועים לחשוב שצריך להשתמש במילה מההתחלה אבל אם קודם כל נבנה התנהגות חזקה ואז נלמד את הכלב מה השם שלה, החיבור בין המילה להתנהגות יהיה חזק יותר. לכן בשלב הזה כשההתנהגות יושבת יחסית טוב ומתרחשת כשאנחנו עושים תנועה קטנה שהכלב מבין, נרצה להוסיף את המילה בדרך הבאה –
בעמידה מול הכלב נגיד את המילה בלי לזוז ורק אז נראה לכלב את התנועה שהוא מכיר. הבנתם?
מילה ואז תנועה!
חשוב מאוד להפריד בין המילה לתנועה ולא לעשות אותם בו זמנית על מנת שהכלב יוכל לעשות את החיבור ביניהם ובסופו של דבר להבין את המילה גם בלי התנועה. זה קצת מרגיש מוזר בהתחלה אבל מתרגלים לזה.
הכלב עדיין מקבל חטיף על כל ביצוע!
שלב 5 - הכללה והעלאה של דרגות קושי
עכשיו שהכלב מבין את הקטע ומבצע את ההתנהגות די טוב, נתחיל לשנות תפאורה, לעשות אותה בכל מיני מקומות – בחדרים שונים בבית, בטיולים, בגינה, לפני שעולים ובכל מיני הזדמנויות אחרות. אפשר להתחיל לנסות מול גירויים שונים, בהתחלה ממרחק ולאט לאט להתקרב.
הכלב עדיין מקבל חטיף על כל ביצוע!
שלב 6 - מתחילים להוריד את החטיפים
שלב זה צריך להיעשות באלגנטיות. אם אנחנו עוברים מלתת חטיפים כל הזמן ללא לתת חטיפים בכלל, הכלב פשוט מפסיק לעשות את ההתנהגות. לכן, נרצה בהתחלה לעבור מ100 אחוז חיזוק ל80 אחוז. פחות לתת במצבים שמאוד קל לבצע ולתת יותר כשמאתגר. לאט לאט נוריד את היחס בין הפעמים שהוא מקבל לפעמים שהוא לא מקבל.
חשוב מאוד! אל תהיו צפויים. אם תכינו את החטיף לפני שתבקשו את ההתנהגות ורק בזמנים האלה הוא יקבל, החטיף יהפוך להיות תנאי. חשוב להקפיד בשלבים האלה שקודם מבקשים את ההתנהגות ורק אחרי ביצוע הולכים להביא חטיף. כך הכלב לא ידע מתי הוא מקבל ומתי לא ולכן, תמיד ישמח לעשות.
חשוב להיות הדרגתיים בלמידה
אפשר לעבור על השלבים האלה מהר ולקבל התנהגויות סבבה אבל ככל שנאריך בשלבים ונבנה תשתית חזקה יותר לאימון, כך ההתנהגות תהיה חזקה ואמינה יותר לטווח הרחוק. אל תמהרו לקפוץ בשלבים ואל תמהרו להפטר מהחטיפים. קחו את הזמן, תנו לכלב ללמוד ולהתבשל לתוך ההתנהגות, שימו לב שרמת העבודה היא תמיד קלה-בינונית כדי שהוא יהנה מהצלחות ותהנו גם אתם מהדרך.
רוצים להבין לעומק איך ללמד כלב התנהגות חדשה?
קורסים אונליין לבעלי כלבים שרוצים להבין את הכלב יותר >>
קורסים מוקלטים ללמידה עצמית (ללא מגבלת זמן) במבצע לכבוד החגים בבית ב150 שח בלבד!
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו “מדברים כלבית”